Hejdå papperskvitton

Äntligen säger vi! - Nu slipper vi spara pärmar och kuvert med massa papperskvitton.

I veckan sa Riksdagen ja till Regeringens förslag om att kravet på att räkenskapsinformation
ska bevaras i original under en viss tid tas bort. Det innebär att pappersfakturor
och papperskvitton inte längre behövs sparas om materialet har digitaliserats. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2024.

Vad innebär det här för mig som företagare?

Efter 1 juli räcker det med att man sparar kvittot eller fakturan på ett digitalt sätt, antingen i sitt redovisningssystem, i sin kvittoapp eller på ett annat säkert sätt.

Liksom tidigare är det viktigt att tänka på att underlagen sparas på ett betryggande sätt och du behöver därför ha koll på hur din digitala leverantör hanterar dina kvitton och fakturor. Om det är i en kvittoapp – vad har leverantören till kvittoappen för backuper och hur blir det om du skulle byta system – går de digitala underlagen att spara ner?

Tänk även på att prata med din redovisnings- eller lönekonsult innan du börjar kasta originalfakturor och kvitton, för att se till att det inte blir något glapp med underlagen.


Hur arbetar vi på Athene?

Sedan lång tid tillbaka har vi arbetat digitalt med både kvittoappar och digital hantering av leverantörsfakturor – men den nya lagstiftningen kommer verkligen att underlätta för både oss och våra kunder. För att inte tala om att det kommer påverka miljön positivt också.

Vi på Athene har olika kvittoappar som våra kunder får välja bland. Valet av app eller hur man ska redovisa sina papperskvitton beror på olika faktorer, bland annat

- vilka andra system använder man sig av i ekonomihanteringen
- hur många anställda finns på bolaget
- vilken typ av utlägg ska kunna hanteras

Såklart spelar även kundens personliga åsikt in - vilken app är mest tilltalande och användarvänlig?

För fakturahanteringen har vi också digitala och automatiserade flöden men jag tror att vi kommer se ännu fler företag som använder e-faktura eller digitala fakturor framöver.

Kontakta oss på Athene så guidar vi dig rätt – mot en pappersfri och digital ekonomilösning!

Vill du bli av med pappershögarna?
Kontakta oss här
Johanna är Auktoriserad redovisningskonsult och VD för svenska Athene. Hon har varit med från starten i Athene i Sverige och arbetat med många av våra kunder. Sagt från kund: "Johanna har hjälpt oss att lyfta företaget till nya nivåer. Hon stöttar oss i vår verksamhet och hjälper oss att förstå hur viktigt det är med en bra ekonomistyrning."