Personuppgiftspolicy 

Inledning 
Din integritet är viktig för oss. Denna personuppgiftspolicy förklarar hur vi behandlar uppgifter om dig. 

Vem vi är 
Denna personuppgiftspolicy gäller för Athene Group AB. Personuppgiftsansvarig är Athene Group AB, vilket är det företag du har dialog med. I denna personuppgiftspolicy refererar vi till Athene Group AB som "gruppen", "vi" eller "oss". 

Hur vi använder dina personuppgifter 
Tabellen nedan anger för vilka ändamål vi normalt behandlar dina personuppgifter, kategorierna av personuppgifter vi vanligtvis behandlar för varje ändamål och de rättsliga grunder vi baserar oss på:

Ändamål 

Kategorier av personuppgifter 

Rättslig grund 

 Källa 

För att hantera relationen med företagskunder, leverantörer och andra samarbetspartners 

Namn, befattning, e-postadress och telefonnummer 

Berättigat intresse av att hantera köp, försäljning och annan affärsverksamhet 

Från dig eller den verksamhet du representerar. 

För att besvara förfrågningar skickade via vårt online kontaktformulär eller andra kanaler, som e-post eller chat 

Namn, e-postadress, telefonnummer, innehållet i din förfrågan. 

Ditt samtycke eller berättigat intresse för att följa upp kundförfrågningar och andra ärenden rörande vår verksamhet. 

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss. 

Från dig. 

För att rekrytera anställda 

Namn, adress, e-postadress, telefonnummer, ansökan, CV och andra ansökningsdokument, såsom betyg, examensbevis och certifikat. Kontaktinformation till referenser, intervju- och referensanteckningar, interna bedömningar, bakgrundskontroller samt resultat från personlighetstester och kvalifikationstester. 

Berättigat intresse för att rekrytera anställda och bedöma om du är kvalificerad för tjänsten. 

Från dig, från referenser, från offentliga källor. 

För att marknadsföra våra produkter 

E-postadress och telefonnummer. 

Ditt samtycke, men vi kan också basera oss på vårt berättigade intresse för att marknadsföra våra produkter om vi redan har en kundrelation med dig eller ditt företag. 

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke och 'avregistrera' dig genom att använda avregistreringsfunktionen eller genom att kontakta oss. 

Från dig. 

För att registrera din kursdeltagande 

Namn, e-postadress, telefonnummer och köpinformation. 

Behandlingen är nödvändig för att fullfölja ett avtal med dig (om deltagande i kurs). 

Från dig.   

För att administrera våra sociala medieprofiler 

Insikter/statistik, kommunikation (t.ex. kommentarer, gilla-markeringar, chatt), profilinformation. 

Berättigat intresse för att kommunicera med kunder och andra affärspartners på sociala medier. 

Från dig.   

Vi kommer också undantagsvis kunna samla in eller ta emot andra typer av personuppgifter om det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs ovan. Från fall till fall kan vi även använda dina personuppgifter för vissa ändamål som inte är oförenliga med det ursprungliga syftet de samlades in eller mottogs för, till exempel revisioner, analyser, rapportering, innovation, tvistlösning samt fusioner och förvärv. 

Vem delar vi dina personuppgifter med 
Vi kan lämna ut dina personuppgifter till följande kategorier av mottagare, i den mån det är nödvändigt för de ändamål som nämnts ovan: 

  • Andra företag i Gruppen i den mån det är nödvändigt för interna administrativa ändamål.
  • Våra leverantörer (t.ex. leverantörer av CRM-system och IT-leverantörer) för de ändamål som nämnts ovan. Vi ingår personuppgiftsbiträdesavtal med de aktuella leverantörerna för att säkerställa att de inte behandlar uppgifterna för andra ändamål än de som beskrivs i denna integritetspolicy.
  • Myndigheter och tredje parter om lagen kräver det.
  • Våra rådgivare, ägare och andra affärspartners i den mån det är nödvändigt för att driva verksamheten på ett sätt som är vanligt inom vår bransch, vilket även kan omfatta tredje parter i samband med möjliga fusioner eller förvärv av vår verksamhet.
  • Om externa byråer bistår med rekryteringsprocesser, kan personuppgifter delas med dem i enlighet med avtal. 

Överföring av personuppgifter utanför EES 
Vi kan överföra dina personuppgifter utanför EES i vissa situationer, om någon av våra leverantörer (eller underleverantörer) är belägna i sådana länder. Vi kommer att säkerställa att dina uppgifter är säkra genom att ha nödvändiga eller lämpliga garantier på plats för att skydda din integritet (som EU:s standardklausuler). Vi kommer att ge dig ytterligare information om sådana internationella överföringar av personuppgifter på begäran. Om du vill ha en kopia av garantierna, vänligen använd kontaktinformationen nedan. 

Hur länge vi lagrar dina personuppgifter 
Vi bevarar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål vi samlade in dem för och i enlighet med våra interna lagringsriktlinjer. Tabellen nedan anger den typiska lagringstiden som gäller för vissa kategorier av personuppgifter som vi behandlar. 

Det är viktigt att understryka att särskilda situationer kan leda till längre eller kortare lagringstider än de som beskrivs nedan. Vi kommer ändå att bevara uppgifter så länge det krävs enligt lagkrav, och i fall där särskilda behov uppstår, t.ex. vid klagomål eller krav som framförs mot oss eller av oss.

Kategorier av personuppgifter 

Lagringstid 

Kontaktinformation till kontaktperson hos våra företagskunder, leverantörer och samarbetspartners, samt dialog vi har haft med dig 

Lagring sker normalt i 3 år efter att samarbetet eller dialogen har avslutats. 

Kontaktinformation och eventuella andra personuppgifter som ingår i beskrivningen eller bifogade dokument från personer som kontaktar oss 

Lagring sker normalt i 3 år från det att förfrågan har besvarats och dialogen avslutats. 

Kontaktinformation till befintliga och potentiella kunder för marknadsföringsändamål 

Lagring sker så länge samtycke föreligger om behandlingen baseras på samtycke. 

Om behandlingen inte baseras på samtycke, lagras kontaktinformationen i 1 år efter att samarbetet eller dialogen har avslutats. 

Uppgifter om jobbsökande 

Vi lagrar uppgifter som mottagits i samband med en rekryteringsprocess i upp till 6 månader efter att rekryteringsprocessen är avslutad (men längre om du blir anställd). Vi kan be om den sökandes samtycke för att lagra personuppgifterna under en längre period. 

Kontaktinformation och köpinformation i samband med deltagande i kurs 

Raderas 1 månad efter att kursen är genomförd, om vi inte behöver uppgifterna för bokföringsändamål. 

Dokumentation på utfört arbete (behandlat på uppdrag av kunder) 

Lagringstid enligt bokföringslagen är 5 år. Uppbevaras till utgången av fristen för att skydda oss mot eventuella rättsliga krav.  

Dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen 
Du har flera rättigheter enligt dataskyddsreglerna. Dessa rättigheter inkluderar: 

Rättighet 

Beskrivning 

Information 

Att ta emot ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter. 

Inblick 

Att ta emot en kopia av de uppgifter vi har om dig. 

Rättning 

Att be om rättelse av de uppgifter vi har om dig. 

Radering 

Att be om radering av uppgifter som vi inte längre har grund för att behålla. 

Begränsning 

Att be om att vi begränsar behandlingen av dina uppgifter. 

Dataportabilitet 

Att be om att dina uppgifter överförs till dig i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. 

Protestera 

Att protestera mot vår behandling av dina personuppgifter. Du har också rätt att protestera mot att vara föremål för ett beslut som enbart baseras på automatiserad behandling (om relevant). 

Vänligen notera att dessa rättigheter är föremål för lagstadgade villkor och begränsningar. Kontakta oss om du vill utöva dina rättigheter eller om du vill ha mer information om villkoren/begränsningarna. 

Om du anser att vi använder dina personuppgifter i strid med gällande lag kan du lämna in ett klagomål till Datainspektionen. Vi uppmuntrar dig att kontakta oss innan du lämnar in ett sådant klagomål, så att vi kan överväga din invändning och klargöra eventuella missförstånd.  

Användning av cookies   
Vi använder cookies på våra webbplatser. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet när du besöker en webbplats. De säkerställer att webbplatsen fungerar optimalt, förbättrar användarupplevelsen och ger webbplatsägare insikt i användarbeteende. För användning av andra cookies än de nödvändiga kommer vi att inhämta ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke i våra inställningar för användning av cookies. 

Hur vi använder cookies 
Vi använder cookies för att: 

  • Säkerställa funktionalitet – Nödvändiga cookies ser till att webbplatsen fungerar korrekt.
  • Förstå användningsmönster – Analyscookies hjälper oss att förbättra webbplatsen genom att samla in anonymiserad data om besökare.
  • Anpassa upplevelsen – Funktionella cookies kommer ihåg dina preferenser för en mer skräddarsydd användarupplevelse.
  • Erbjuda relevant innehåll – Marknadsföringscookies används för att visa riktade annonser och mäta hur effektiva de är.

Dina val 
När du besöker vår webbplats kan du hantera dina cookie-inställningar via cookie-bannern eller din webbläsare. Observera att vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera optimalt. 

Tredjepartscookies 
Vi använder också cookies från externa leverantörer för analys och marknadsföring. Dessa hanteras av tredjepartsleverantörerna själva och omfattas av deras integritetspolicyer. 

Ändringar i denna integritetspolicy 
Vi kan ändra integritetspolicyn från tid till annan när det anses nödvändigt. Du hittar alltid den senaste versionen av integritetspolicyn på vår webbplats. 

Kontaktinformation 
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor, kommentarer eller om du vill utöva dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Vi kommer att besvara din förfrågan så snart som möjligt och vanligtvis senast inom en månad. Du kan använda följande kontaktinformation: Johanna@athene.se

Denna personuppgiftspolicy uppdaterades senast den 5 februari 2025.